pátek 9. srpna 2013

Daring Bakers Challange in July - Eenie Meenie Miney Moe! - Swedish Prinsesstårta




Finally! Konečně jsem se dostala k foťáku, na kterém byly fotky mé červencové Daring bakers kreace. Tentokrát, jak jste si jistě už přečetli na mnoha blozích, byla výzva vlastně libovolná, kterákoli z předchozích, co jsme nedělali, nebo se nepovedla. Asi mám vážně ráda výzvy v pravém slova smyslu, a tak, jak jsem již předeslala, pustila jsem se do Princezny, tedy do květnové výzvy Swedish Prinsesstårta, kterou jsem tak veřejně odsoudila :-) Dala jsem na vaše ohlasy a zbavila se předsudků - a dobře jsem udělala! Dort se prý úplně původně jmenoval Grön tårta, tedy Zelený dort, ale protože si ho velice oblíbily právě švédské princezny, stal se z něj Prinsesstårta. Princezna má ještě několik sourozenců, Hallonprisesstårta s čerstvými malinami a růžovým marcipánem, Karl-Gustav tårta s banány, čokoládou a žlutým marcipánem, nebo Williamtårta s pošírovanými hruškami, čokoládovou polevou a mandlemi.
Výzvu publikuji s takovým zpožděním z několika důvodů. Řekla jsem si, že Princeznu spáchám při první vhodné příležitosti - tou byly narozeniny mé kamarádky, ke které se ten princeznin dort prostě tak nějak hodil. Narozeniny byly ovšem 3.srpna, což už samo o sobě předesílalo pár dní zpoždění. Další týden zapříčinila již zmíněná nepřítomnost kýženého přístroje s dokumentací. 
Ale dost vysvětlování, už k samotné Princezně.


Měla jsem výhodu, že jsem mohla sbírat poznatky a rady od vás, kteří jste princeznovou výzvu dělali už v květnu. Nakonec jsem si vše poskládala nějak dohromady od každého trochu a dopadlo to takhle:

Piškot:
4 vejce
225g cukru krupice
70g hladké mouky
65g bramborového nebo kukuřičného škrobu (já dala osvědčený kukuřičný škrob Gustin)
1 lžička prášku do pečiva (dala jsem 2 a byla ráda)
špetka soli



Crème Pâtissière/Žloutkový neboli cukrářský krém:
hodně z vás si stěžovalo, že když se pokoušeli držet původního receptu od Koreny, krém se zdrcnul, proto jsem si půjčila prý osvědčený recept od Chez Lucie a díky za to, krém byl úžasný!

225ml mléka
15g kukuřičného škrobu
70g cukru krupice (původní recept udává 200g, to by se ale asi nedalo jíst! :D)
1/2 vanilkového lusku (já nesehnala lusk, takže jsem dala sáček valinkového cukru)
2 velké žloutky
1 velká vejce
30g másla

Kromě toho jsem použila:
jostovou marmeládu (správně má být malinová, ale přece ji nebudu kupovat, když mám sklep domácích)
dva kelímky smetany ke šlehání
1 balení želatinového ztužovače
1 balíček marcipánu
zelené a červené/růžové potravinářské barvivo

Piškot
Začala jsem pochopitelně piškotem. Vajíčka šleháme s cukrem, až hmota zesvětlá a zvýší zhruba třikrát svůj objem. Poté do vyšlehané hmoty pomalu přidáváme prosátou mouku, škrob, prdopeč a sůl. Vmícháme opatrně tak, aby hmota zůstala stále co nejvíce nadýchaná.
Vlijeme do dortové formy, kterou jsme vystlali pečícím papírem.
(Moje dortová forma měla průměr jen 21cm a nakonec jsem za to byla ráda, piškot totiž po vyndání z trouby docela spadl, rozhodně neměl výšku na to, aby z toho byly tři pláty! Můj prostřední díl byl tedy jen jakýsi prstenec, který jsem odřízla úplně shora. Naštěstí to ale v ničem nevadilo.
Každopádně, moje rada je použít na piškot buďto minimálně vajec 6, nebo zkusit jiný recept, pokud máte nějaký svůj osvědčený. Já ano, zpětně bych rozhodně použila tento, byl nejlepšejší!)

Každopádně piškot pečeme 30-40 min.dle trouby a po vytažení necháme v klidu zchladnout.
Poté bychom měli piškot dvakrát proříznout, docílit tedy tří plátů.





Crème Pâtissière
Krém jsem dělala dle receptu Chez Lucie a příště ho použiju zas! Nejprve si promícháme 1/4 mléka se škrobem. Zbytek mléka s cukrem a vanilkovým cukrem přivedeme v hrnci k varu a ihned odstavíme.
K mléku se škrobem přijdou žloutky a vejce. Prošleháme a pomalu přilíváme cca třetinu horkého mléka, stále u toho šleháme metličkou.
Zbytek samotného mléka dáme opět na plotnu a za stálého míchání přilíváme směs s vejci. Na středním ohni to celé mícháme tak dlouho, než to zhoustne. Nebojte se, vážně to zhoustne, z ničeho nic budete mít konzistenci jako pudink :-)
Nakonec do této směsi vhodíme máslo a necháme rozpustit, prošleháme.
Hrnec přikryjeme potravinářskou fólií - to aby se neudělal škraloup.
Necháme zcela vychladnout.

Sestavení dortu
Dva kelímky šlehačky samozřejmě vyšleháme a dle návodu přidáme želatinový ztužovač - mně se to vážně osvědčilo, se šlehačkou je to vždycky nejisté. Takhle mi šlehačka nádherně držela, vůbec se to neroztékalo, paráda! Ideálně necháme šlehačku takto vychladit alespoň půl hodinky v lednici.

Spodní plát dortu pomažeme marmeládou a naneseme poloviny zchladlého žloutkového krému. Přiložíme prostřední díl (ve skutečnosti je dobré použít na prostřední díl ten vrchní, ten skutečný prostřední si schovejte na vrchní :-) ) a potřeme druhou polovinou žloutkového krému. Na to přijde šlehačka, kterou stěrkou ohladíme tak, aby vznikla požadovaná typická Princeznina kopule. Na tu pak přiložíme poslední plát korpusu.

Teď trochu dilematu. Správně by se měl celý dort ještě potřít na povrchu šlehačkou - to má za účel dort uhladit, aby se pohodlně potahoval marcipánem. Na druhou stranu, neučili nás snad vždycky, že pod marcipán šlehačka ani krém nepatří? Rozhodně jsem nechtěla mít dort po půl hodině rozteklý, proto jsem se rozhodla tento krok neudělat. 
Jen jsem dort na okrajích trochu seřízla a šlehačkou vyplnila mezery mezi patry.

Z marcipánu si odloupneme kousek na růžičku, cca o velikosti vlašského ořechu, na trochu větší růžičku. Tenhle kousek obarvíme na růžovo. Jsou asi dva nejznámější způsoby, jak růžičku zhotovit. Já oba znám od mojí maminky, ale mně osobně nějak víc sedl postup "z malých placiček". Jako první krok si utvoříme střed - malou placičku mírně zatočíme. Kolem tohoto středu se bude tvořit růže. Není to o ničem jiném, než že si tvoříte malé, docela tenké placičky a ty vrstvíte kolem středu a stále na sebe, než budete mít růžičku požadovaného tvaru a velikosti. Já byla na svoji docela hrdá, na to, že byla moje první :-)

Zbytek marcipánu obarvíme na světle zeleno a rozválíme - to se velice lehko píše, ale velice těžko provádí. Pro mě tohle byla krizovka, dělala jsem to asi na 4x, vztekala se u toho a nadávala. Nakonec se mi povedlo zhotovit ucházející placku pomocí potravinářské fólie - marcipán jsem válela mezi dvěma kusy této fólie. Placku pak i se spodní fólií přeneseme na dort (fólií nahoru samozřejmě) a pokoušíme se přes fólii uhladit (dělá se to přes ní líp). Nakonec ji sloupneme.
Upřímně obdivuju ty z vás, kterým se povedlo docílit nádherně hladkého a úhledného dortu. Ten můj byl bohužel dole zkrabacený.  Vážně netuším, jaké čáry to s marcipánem provádíte, že se vám to nestane!

Finální krok už je jen posadit na dort seříznutou růžičku (aby byla dole plochá) a jemně pocukrovat moučkovým cukrem (to jen tak pro potěchu oka).

Tadá, Princezna je na světě! Musím říct, že kamarádka, která ji dostala k narozeninám, z ní byla nadšená a já též! Nevěřila jsem, nevěřila, ale alespoň jsem se na vlastní oči, ruce a chuť přesvědčila, že Princezna je vážně moc dobrý dort. Jsem za tuhle zkušenost moc ráda, byl to vlastně můj nejlepší a nejkrásnější dort, jaký jsem dosud vyrobila :-)

No, kdo má kdy další narozeniny, ke kterým by dostal třeba Karl-Gustav tårta? :D

2 komentáře:

  1. Moc hezká Princezna. S tím marcipánem jsi si poradila s fólií dobře, v létě jsou to ještě větší nervy, jak marcipán rychle měkne.
    Já jsem se pustila do Williamtarty, ale Karl Gustaf přijde na řadu někdy v zimě, až nebude jiné ovoce, jen banány :-)
    Já jsem si střihla Biscuit Joconde Imprime/Entremet, když už výzva, tak pořádná, že..
    http://tege.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! No, když tak koukám na tvoji precizní princeznu, mám ještě co dohánět. Na Karla Gustava se taky chystám spíš v zimě, jen to chce vychytat, až bude mít někdo narozeniny :D

      Vymazat