středa 24. července 2013

Zahradní koláč ze skořicového křehkého těsta



Mít k dispozici plnou zahradu ovoce je pro milovníka pečení něco jako ráj. I když pro mě bohužel jen občasně víkendový. Tento rok je úroda obzvlášť bohatá, broskvoň je obsypaná a to ani nemluvím o ostružinách, tolik jsme jich snad ještě neměli. Už se nemůžu dočkat, až budou zralé. Ale nač předbíhat, teď byla řada na bobulích, jostě a červeném rybízu. Celkově bylo této many opravdu požehnaně a tak mi zůstalo i na zamrazení, hurá. Měla jsem ale chuť udělat něco opravdu hodně šťavnatého a sladko-kyselého, dýchajícího plodností a létem. Na crumble mám chuť už dlouho a tak volba padla na koláč v tomto duchu. Věděla jsem, že chci použít křehké těsto, které si vysloužilo ozvláštnění - skořici. Musím říct, že to byl báječný nápad. Celkově lze vlastně do křehkého těsta přidávat různé vylepšováky, přes kokos, skořici, koření... K těm kyselým plodům mi skořice vyloženě seděla a musím říct, že jsem nešlápla rozhodně vedle! 



Na skořicové křehké těsto:
350g hladké mouky
200g másla
1 vajíčko
půl kelímku smetany ke šlehání
trochu cukru
mletá skořice
Kromě toho:
kyselé bobule ze zahrádky (červený rybíz, josta)
cukr


Z mouky, másla, vajíčka, smetany, cukru a skořice (množství dle vlastního uvážení) ručně vypracujeme hladké těsto. Je třeba ale pracovat co nejrychleji, těsto by se nemělo dostat do fáze, kdy se lepí a ňahňá (jelikož se máslo začne roztékat). Raději nechte v těstě kusy másla, to ničemu neuškodí.
Vypracované těsto dáme na hodinku odpočinout do lednice.

Koláčovou formu není třeba nijak vymazávat ani vysypávat, těsto je samo o sobě máslové dost.


Vyhlazené těsto jsem si rozdělila na dvě půlky a na pomoučeném vále vyválela dvě placky. Jednu dala dospod a vyvýšila okraje. Bohatě jsem formu naplnila ovocem, opravdu vrchovatě, až přes okraj. Ovoce je dobré zasypat cukrem, aby se kyselost trochu vyvážila. A navrch přijde druhá část rozváleného těsta. 
Nakonec jsem vzala nůž a zlehka vyřízla na horním těstě čtyři otvory ve tvaru kapky. Díky tomu se vrchní těsto nevzdouvalo a nevydouvalo.

Pekla jsem na 170 stupňů asi 45 minut (tato trouba ale peče méně, než ta, co mám doma, takže kontrolujte). Povrch koláče by měl být příjemně nazlátlý.

Pak už stačí jen počkat, až koláč alespoň trochu vystydne, abyste do něj mohli hladově a nedočkavě zabořit lžíce. Zmizel rychlostí blesku. Kombinace skořicového křehkého těsta s rybízem a jostou byla vážně povedená, kdyby mě někdo požádal o nějaký typicky letní koláč, dám mu jednoznačně tento recept!

1 komentář: