pátek 26. července 2013

Tažený meruňkový závin s tymiánem

Už je to týden, co plánuju dát sem slíbený recept na cizrnové sušenky, ale vždycky do toho vleze něco jiného... Dnes je to například nejlepší závin, co jsem kdy dělala (neříkám, že nejlepší na světě ;-) ). Už nějakou dobu se těším, že udělám něco meruňkového. Meruňky jsou v dezertech jedno z mých nejoblíbenějších ovocí. Úplně jsem to viděla před očima. Šátečky z domácího listového těsta s pudinkem a meruňkami. Sliny jsem div udržela v puse. Na vyrábění listového těsta jsem si ale vzpomněla jaksi trochu pozdě. A vzhledem k tomu, že jsem výsledný výrobek chtěla mít hotový tentýž den, musela jsem vymyslet náhradní řešení. Nakonec jsem se trochu inspirovala u Maryny tady.
Hotovo tedy bylo ještě k večeru a dnes jsem dojedla poslední dva kousíčky (ze dvou dlouhých nohavic závinu) - což ostatně mluví asi za vše :-)



Na tažené těsto (vystačí na dvě nohavice závinu):
300g hladké mouky
30g másla
1 vajíčko
cca 100ml vlažné vody
špetka soli
kokosový olej na potření (to je moje inovace, v původním receptu je olej normální)
Na náplň:
1 sáček vanilkového pudinku
500ml mléka
cukr (množství jako tradičně neuvádím)
2 vajíčka
meruňky (kolik kdo snese, já měla něco málo přes půl kila)
tymián
Kromě toho:
máslo na potírání
tymián na posypání

Tažené těsto jsem dělala ve své gastro "kariéře" vůbec poprvé, takže jsem byla zvědavá. A musím říct, že jeho příprava mě docela bavila. Mám ráda tvárné a zároveň voňavé těsto a to tažené bezesporu je. Jediné, co mě tedy nebavilo ani trochu, byla fáze, kdy jsem se poprvé v životě uvolila skutečně postupovat - mouku dát na vál, udělat důlek, do důlku vyklepnout vajíčko, přidat rozpuštěné máslo, špetku soli a vodu a zpracovat - to je vážně zlo!! Je to tak strašně nepraktické a divné, že už to nikdy nebudu opakovat :D Proč by se tentýž postup
nemohl udělat v míse a až následně, kdy vám drží vše pohromadě, hníst těsto na vále? Rozhodně vám radím udělejte to, o to víc, pokud jako já nesnášíte tu fázi, kdy se to vše jen lepí a máte to po celých rukou.
Ale dále k postupu. Zkrátka, nějakým způsobem takto spojíte suroviny v hmotu a pak nějakou dobu (není to tak dlouho, ale není to ale úplně krátce), důkladně hnětete těsto a energicky s ním "třískáte" o pracovní plochu. Je třeba docílit úplně hladkého a lesklého těsta (ano, skutečně bude lesklé). Potom z něj uděláte bochánek a potřete tukem - kokosovým či normálním olejem a přiklopíte nahřátým talířem. Takto těsto půl hodinky odpočívá.



Uvařte vanilkový pudink dle návodu, dle chuti oslazený. Oddělte žloutky od bílků. Až pudink alespoň trochu vystydne, že se z něj nebude kouřit, přidejte do něj žloutky a krátce prošlehejte. Z bílků s trochou cukru vyšlehejte tuhý sníh a taktéž přidejte do pudinku. Na závěr do směsi přihoďte meruňky nakrájené na kousky a přisypte lehce tymián.

Těsto rozdělte na dvě půlky a každou postupně vyválejte na utěrce - jde to válet hezky, lehce, ani se to nelepí. Potom odložte váleček a těsto rukama vytahujte, až bude nakonec téměř průhledné. Naplňte pudinkovou směsí a sviňte, nejlépe pomocí utěrky. Pokud chcete mít záviny spíše estetické a chcete, aby se vám snadněji přenášely na plech, zvolte spíš taktiku rolování po kratší straně - závin bude mít na sobě více vrstev těsta a nebudou vidět vypouklé kousky meruněk. 
Jestli ale máte spíše rádi tenkou vrstvu těsta, můžete zkusit, jako já, rolovat po delší straně. Jako přidanou hodnotu získáte i trochu adrenalinu - povede se přemístit závin na plech v jednom kuse, nebo nepovede? No, nakonec se povedlo, ač jedna nohavice vypadala
poněkud rustikálněji :-) 

Abych to trochu zachránila, posypala jsem záviny tymiánem ještě navrchu, poté, co jsem obě nohy potřela máslem. 

Pečeme na 200 stupňů cca 40 minut. V průběhu pečení nohy ještě jednou potřeme máslem, stejně tak těstě po vytažení z trouby.

Ačkoli vzhledově by můj závin soutěž krásy asi nevyhrál, svou chutí by určitě zabodovat. Kombinace pudinku, meruněk a tymiánu  v tažením těstě = lehké, svěží a velice, velice jedlé! :)



Žádné komentáře:

Okomentovat